Тема: Швейцарія. Місце
країни в світі і регіоні.
Мета:
Сформувати систему знань про Швейцарію: особливості її ЕГП, природно-ресурсного
потенціалу, населення; розкрити питання про домінуючи сектори її економіки та
структуру зовнішніх економічних
зв’язків.
Розвивати
вміння самостійної роботи з тестом підручника, картами атласу та іншими
джерелами інформації.
Виховувати
географічне мислення.
Тип уроку:
вивчення нового навчального матеріалу.
Хід уроку:
І. Оргмомент .
Доброго
дня, я рада вітати Вас на уроці
географії. Нехай девізом нашого уроку будуть слова К.Федіна «Відкриття народжуються там, де закінчуються знання
вчителя й починається нове знання учня».
ІІ. Актуалізація
навчальних знань.
1. Які
субрегіони виділяють в Європі?
2.
Які країни за рівнем розвитку розміщенні в
Європі?
3. Які
міжнародні інтеграційні утворення існують в Європі?
ІІІ. Мотивація навчальної
діяльності.
«Впізнай країну»
Сьогодні
ми будемо вивчати країну, яку ви впізнаєте за описом.
Ця
країна знаходиться в самому центрі Західної Європи. Це гірська країна, яка не
має виходу до моря. Вона нейтральна, позаблокова держава. В світі її називають
«Годинникар» або «Світовий банкір»
Так,
це Швейцарія. Тож, повертаючись до
девізу нашого уроку, бажаю Вам цікавих відкриттів.
ІV. Вивчення нового навчального
матеріалу.
1.Економіко-географічне
положення країни.
Завдання.
Користуючись картою охарактеризувати ЕГП Швейцарії.
Орієнтовні
відповіді учнів: Швейцарія – невелика
країна, що знаходиться в Західній Європі, в самому її центрі. Повна назва
Швейцарська Конфедерація, Але фактично вона федеративна країна. Офіційної
столиці немає, Берн – федеральне місто. За державним ладом – республіка, яка
складається з кантонів, в кожному – різна офіційна мова (італійська, німецька,
французька, ретороманська). Держава не має виходу до моря. ЇЇ сусідами є
Німеччина, Австрія, Ліхтенштейн, Італія, Франція. Оскільки вона знаходиться в
центрі регіону, через неї проходять транзитні сухопутні магістралі. Це
нейтральна, позаблокова країна, яка має широкі ринки збуту своєї продукції та послуг.
Завдання.
Заповніть таблицю «Переваги та недоліки ЕГП Швейцарії»
Преваги
|
Недоліки
|
Розташована в
центрі Європи
Її сусіди –
високорозвинені країни
Відсутність
«гарячих точок»
|
Не має виходу до
моря
Будівництво
шляхів ускладнює гірська місцевість
|
2.Природні
умови і ресурси Швейцарії.
Учні
об’єднуються в групи.
Завдання першої групи.
·
Користуючись картами атласу
схарактеризувати особливості рельєфу і клімату.
·
Яким чином природні умови можуть вплинути
на розвиток певних галузей господарства.
Завдання
другої групи.
·
Користуючись матеріалами електронного
додатка до підручника, дайте оцінку мінеральним, водним і земельним ресурсам
держави.
·
Розвитку яких галузей господарства, вони
сприяють?
Завдання
третьої групи.
·
Користуючись матеріалами електронного
додатка до підручника охарактеризуйте лісові та рекреаційні ресурси Швейцарії.
·
Який сектор економіки та галузі
господарства будуть найбільше використовувати ці ресурси?
3.Населення
Швейцарія – багатонаціональна держава з
населенням 8,2 млн осіб. Крім корінних народів – германо-, франко-,
італо-швейцарців, ретороманців, тут проживають представники інших
національностей. Для цієї країни, як і для інших країн регіону, притаманний
перший тип відтворення населення з низькою народжуваністю, низькою смертністю
та низьким природним приростом. Держава широко використовує працю іноземних
робітників. Рівень урбанізації високий – майже 75%.
Завдання.
Знайдіть на карті найбільші міста країни (Цюрих, Женева). Цюрих – один із
світових фінансових центрів.
4.Домінуючі
складові економіки.
Запитання.
До якого типу і підтипу держав за рівнем економічного розвитку відноситься
країна. (Високорозвинена, мала розвинена
країна)
У
структурі економіки Швейцарії найбільшою є частка сфери послуг – 70% у ВВП країни, промисловість – 29%, сільське
господарство – менше 1%.
5.Риси
просторової організації господарства.
Завдання .
Користуючись текстом підручника заповнити таблицю «Географія господарства
Швейцарії»
Галузь
|
Коротка
характеристика
|
Географія
галузі
|
Банківська сфер
|
Найстаріша,
найпотужніша і найнадійніша у світі
|
Цюрих, Женева,
Базель, Лугано
|
ІТ-технології
|
Розміщені
підрозділи «АВМ», «Гугл», «Майкрософт»
|
Регіон – Цюрих –
Боденське озеро
|
Машинобудування
|
Виробництво
годинників
Виробництво
медичного і промислового обладнання
|
«Пояс
годинникарів» - від Женеви до Шаффгаузена
Женевське озеро,
Базель, Цюрих
|
Хімічна
|
Виробництво
ліків та вітамінів
Виробництво
харчових добавок, засоби захисту рослин, фарби, ароматизатори
|
Базель
|
електроенергетика
|
34% - АЕС, 60% - ГЕС, 6% - ТЕС і ВЕС
|
ВЕС в Альпах, будівництво АЕС призупинено
|
Транспортна
система
|
Надійність та
висока якість шляхів, побудовані мости і тунелі в Альпах. Має морський флот
|
|
Сільське
господарство
|
Високопродуктивне
тваринництво, молочне скотарство
|
|
Харчова
промисловість
|
Виробництво
сиру, шоколаду, дитяче харчування
|
«Нестле» -
відома ТНК
|
6.
Зовнішні економічні зв’язки
Швейцарія
входить до світових лідерів за обігом зовнішньої торгівлі порівняно з ВВП та в
перерахунку на одну особу. Вона має тісні зв’язки з країнами ЄС, а також США.
Основні
експортні товари: ліки, хімікати, годинники, продукти харчування.
Імпорт
– машини та обладнання, транспортні засоби, енергоносії, метали,
сільськогосподарська продукція, одяг і тканини.
V.
Підсумки уроку
·
Швейцарія знаходиться в центрі Західної
Європи і межує з високорозвиненими країнами.
·
Країна частково забезпечена водними та
лісовими ресурсами, корисні копалини майже відсутні.
·
Швейцарія – багатонаціональна держава.
·
Це високорозвинена країна з
експортоорієнтованою економікою. Входить до світових фінансових і банківських
центрів.
·
Серед виробництв промисловості ключовими є
машинобудування, хімічна та харчова.
·
Країна має значні обсяги зовнішньої
торгівлі.
V.
Домашнє завдання.
-
Опрацювати ⸹36, відповідати на питання після параграфу;
-
підготувати повідомлення з теми: «Туристичні місця Іспанії».
Самоаналіз
уроку
Урок
географії з теми «Швейцарія. Місце в регіоні і в світі» проводився 10 класі
економічного профілю (профільний рівень вивчення.
Мета:
Сформувати систему знань про Швейцарію: особливості її ЕГП, природно-ресурсного
потенціалу, населення; розкрити питання про домінуючи сектори її економіки та
структуру зовнішніх економічних
зв’язків.
Розвивати
вміння самостійної роботи з тестом підручника, картами атласу та іншими
джерелами інформації.
Виховувати
географічне мислення.
Тип
уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Початок уроку був організованим та
максимально доброзичливим. Учні протягом уроку показували хорошу працездатність
та результативність. Мотивація проводилась за допомогою методичного прийому
«впізнай країну». Швейцарія – це не перша країна, яку ми вивчали. Тому учні
самостійно характеризували ЕГП країни, а потім заповнили таблицю на аналіз і систематизацію знань.
При вивченні природних умов і ресурсів учні
об’єднались в 3 групи, кожна з яких отримала завдання. Перше питання було
репродуктивного плану, а друге – аналітичне.
При вивченні населення я використала
пояснювально-ілюстративний метод.
Учні
самостійно вивчали питання просторової організації господарства, результати
були оформлені у вигляді таблиці.
Через весь урок «червоною лінією» пройшов
картографічний метод вивчення предмета.
Протягом уроку учні багато самостійно
працювали, аналізували і робили висновки. Це сприяє розвитку критичного
мислення молоді.
На
мою думку, виклад нового матеріалу був логічним, грамотним, на високому теоретичному
та доступному для учнів рівні. В кінці уроку були підбиті підсумки, учні
отримали домашнє завдання. Воно складалось з обов’язкової частини (вивчити
параграф) та індивідуальної (підготувати повідомлення).
Учні
на уроці були активними. Вони показали вміння продуктивно працювати, навички
самостійної роботи з підручником, картами атласу, настінними картами,
інтернет-додатком до підручника, робити висновки, вміння аналізувати й
узагальнювати свої знання.
Навчальний матеріал уроку відповідає
вимогам програми. Тривалість етапів уроку є оптимальними щодо раціонального
використання часу.
На мій погляд, урок цілей досяг.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар