четвер, 24 січня 2019 р.

ШВЕЙЦАРІЯ

 Урок з теми "Швейцарія. Місце в регіоні і світі". Урок в 10 класі (профільний рівень).
Тема: Швейцарія. Місце країни в світі і регіоні.
Мета: Сформувати систему знань про Швейцарію: особливості її ЕГП, природно-ресурсного потенціалу, населення; розкрити питання про домінуючи сектори її економіки та структуру зовнішніх  економічних зв’язків.
Розвивати вміння самостійної роботи з тестом підручника, картами атласу та іншими джерелами інформації.
Виховувати географічне мислення.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Хід уроку:
І. Оргмомент .
Доброго дня, я рада вітати Вас на уроці  географії. Нехай девізом нашого уроку будуть слова К.Федіна «Відкриття народжуються там, де закінчуються знання вчителя й починається нове знання учня».
ІІ. Актуалізація навчальних знань.
1.     Які субрегіони виділяють в Європі?
2.     Які країни за рівнем розвитку розміщенні в Європі?
3.     Які міжнародні інтеграційні утворення існують в Європі?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
«Впізнай країну»
Сьогодні ми будемо вивчати країну, яку ви впізнаєте за описом.
Ця країна знаходиться в самому центрі Західної Європи. Це гірська країна, яка не має виходу до моря. Вона нейтральна, позаблокова держава. В світі її називають «Годинникар» або «Світовий банкір»
Так, це Швейцарія. Тож, повертаючись  до девізу нашого уроку, бажаю Вам цікавих відкриттів.
ІV. Вивчення нового навчального матеріалу.
1.Економіко-географічне положення країни.
Завдання. Користуючись картою охарактеризувати ЕГП Швейцарії.
Орієнтовні відповіді учнів: Швейцарія – невелика країна, що знаходиться в Західній Європі, в самому її центрі. Повна назва Швейцарська Конфедерація, Але фактично вона федеративна країна. Офіційної столиці немає, Берн – федеральне місто. За державним ладом – республіка, яка складається з кантонів, в кожному – різна офіційна мова (італійська, німецька, французька, ретороманська). Держава не має виходу до моря. ЇЇ сусідами є Німеччина, Австрія, Ліхтенштейн, Італія, Франція. Оскільки вона знаходиться в центрі регіону, через неї проходять транзитні сухопутні магістралі. Це нейтральна, позаблокова країна, яка має широкі ринки  збуту своєї продукції та послуг.
Завдання. Заповніть таблицю «Переваги та недоліки ЕГП Швейцарії»
Преваги
Недоліки
Розташована в центрі Європи
Її сусіди – високорозвинені країни
Відсутність «гарячих точок»
Не має виходу до моря
Будівництво шляхів ускладнює гірська місцевість

2.Природні умови і ресурси Швейцарії.
Учні об’єднуються в групи.
 Завдання першої групи.
·        Користуючись картами атласу схарактеризувати особливості рельєфу і клімату.
·        Яким чином природні умови можуть вплинути на розвиток певних галузей господарства.
Завдання другої групи.
·        Користуючись матеріалами електронного додатка до підручника, дайте оцінку мінеральним, водним і земельним ресурсам держави.
·        Розвитку яких галузей господарства, вони сприяють?
Завдання третьої групи.
·        Користуючись матеріалами електронного додатка до підручника охарактеризуйте лісові та рекреаційні ресурси Швейцарії.
·        Який сектор економіки та галузі господарства будуть найбільше використовувати ці ресурси?
3.Населення
       Швейцарія – багатонаціональна держава з населенням 8,2 млн осіб. Крім корінних народів – германо-, франко-, італо-швейцарців, ретороманців, тут проживають представники інших національностей. Для цієї країни, як і для інших країн регіону, притаманний перший тип відтворення населення з низькою народжуваністю, низькою смертністю та низьким природним приростом. Держава широко використовує працю іноземних робітників. Рівень урбанізації високий – майже 75%.
Завдання. Знайдіть на карті найбільші міста країни (Цюрих, Женева). Цюрих – один із світових фінансових центрів.
4.Домінуючі складові економіки.
Запитання. До якого типу і підтипу держав за рівнем економічного розвитку відноситься країна. (Високорозвинена, мала розвинена країна)
У структурі економіки Швейцарії найбільшою є частка сфери послуг – 70%  у ВВП країни, промисловість – 29%, сільське господарство – менше 1%.
5.Риси просторової організації господарства.
Завдання . Користуючись текстом підручника заповнити таблицю «Географія господарства Швейцарії»
Галузь
Коротка характеристика
Географія галузі
Банківська сфер
Найстаріша, найпотужніша і найнадійніша у світі
Цюрих, Женева, Базель, Лугано
ІТ-технології
Розміщені підрозділи «АВМ», «Гугл», «Майкрософт»
Регіон – Цюрих – Боденське озеро
Машинобудування
Виробництво годинників

Виробництво медичного і промислового обладнання
«Пояс годинникарів» - від Женеви до Шаффгаузена
Женевське озеро, Базель, Цюрих
Хімічна
Виробництво ліків та вітамінів
Виробництво харчових добавок, засоби захисту рослин, фарби, ароматизатори
Базель
електроенергетика
34% -  АЕС, 60% - ГЕС, 6% - ТЕС і ВЕС
ВЕС  в Альпах, будівництво АЕС призупинено
Транспортна система
Надійність та висока якість шляхів, побудовані мости і тунелі в Альпах. Має морський флот

Сільське господарство
Високопродуктивне тваринництво, молочне скотарство

Харчова промисловість
Виробництво сиру, шоколаду, дитяче харчування
«Нестле» - відома ТНК
6. Зовнішні економічні зв’язки
     Швейцарія входить до світових лідерів за обігом зовнішньої торгівлі порівняно з ВВП та в перерахунку на одну особу. Вона має тісні зв’язки з країнами ЄС, а також США.
     Основні експортні товари: ліки, хімікати, годинники, продукти харчування.
     Імпорт – машини та обладнання, транспортні засоби, енергоносії, метали, сільськогосподарська продукція, одяг і тканини.
V. Підсумки уроку
·        Швейцарія знаходиться в центрі Західної Європи і межує з високорозвиненими країнами.
·        Країна частково забезпечена водними та лісовими ресурсами, корисні копалини майже відсутні.
·        Швейцарія – багатонаціональна держава.
·        Це високорозвинена країна з експортоорієнтованою економікою. Входить до світових фінансових і банківських центрів.
·        Серед виробництв промисловості ключовими є машинобудування, хімічна та харчова.
·        Країна має значні обсяги зовнішньої торгівлі.
V. Домашнє завдання.
- Опрацювати ⸹36, відповідати на питання після параграфу;
- підготувати повідомлення з теми: «Туристичні місця Іспанії».


Самоаналіз уроку
Урок географії з теми «Швейцарія. Місце в регіоні і в світі» проводився 10 класі економічного профілю (профільний рівень вивчення.
Мета: Сформувати систему знань про Швейцарію: особливості її ЕГП, природно-ресурсного потенціалу, населення; розкрити питання про домінуючи сектори її економіки та структуру зовнішніх  економічних зв’язків.
Розвивати вміння самостійної роботи з тестом підручника, картами атласу та іншими джерелами інформації.
Виховувати географічне мислення.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

     Початок уроку був організованим та максимально доброзичливим. Учні протягом уроку показували хорошу працездатність та результативність. Мотивація проводилась за допомогою методичного прийому «впізнай країну». Швейцарія – це не перша країна, яку ми вивчали. Тому учні самостійно характеризували ЕГП країни, а потім заповнили таблицю на  аналіз і систематизацію знань.
    При вивченні природних умов і ресурсів учні об’єднались в 3 групи, кожна з яких отримала завдання. Перше питання було репродуктивного плану, а друге – аналітичне.
     При вивченні населення я використала пояснювально-ілюстративний метод.
Учні самостійно вивчали питання просторової організації господарства, результати були оформлені у вигляді таблиці.
     Через весь урок «червоною лінією» пройшов картографічний метод вивчення предмета.
     Протягом уроку учні багато самостійно працювали, аналізували і робили висновки. Це сприяє розвитку критичного мислення молоді.
На мою думку, виклад нового матеріалу був логічним, грамотним, на високому теоретичному та доступному для учнів рівні. В кінці уроку були підбиті підсумки, учні отримали домашнє завдання. Воно складалось з обов’язкової частини (вивчити параграф) та індивідуальної (підготувати повідомлення).
Учні на уроці були активними. Вони показали вміння продуктивно працювати, навички самостійної роботи з підручником, картами атласу, настінними картами, інтернет-додатком до підручника, робити висновки, вміння аналізувати й узагальнювати свої знання.
     Навчальний матеріал уроку відповідає вимогам програми. Тривалість етапів уроку є оптимальними щодо раціонального використання часу.
     На мій погляд, урок цілей досяг.



Немає коментарів:

Дописати коментар